FODMAP-ruokavaliolla IBS eli ärtynyt suoli paremmaksi
30 touko

FODMAP-ruokavaliolla IBS eli ärtynyt suoli paremmaksi

Ruokavaliot

Myllertääkö? Möyriikö? Turvottaako? Etkö tiedä mistä oireet johtuvat? No, kyse voi hyvinkin olla IBS:stä eli ärtyneen suolen oireyhtymästä. Se on yllättävän yleinen vaiva suomalaisilla. Kivut ovat epämukavia, mutta ei hätää: FODMAP-ruokavalio auttaa IBS-oireisiin.

Mikä ihmeen FODMAP?

FODMAP tulee sanoista Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols. Vapaasti suomeksi käännettynä siis fermentoituvat oligosakkaridit, disakkaridit, monosakkaridit ja polyolit.

Kyse on siis tietyn tyyppisistä hitaasti sulavista ja fermentoituvista hiilihydraateista. Nämä hiilarit sulavat käytännössä kunnolla vasta paksusuolessa ja aiheuttavat täten kipua, turvotusta, ilmavaivoja ja joillekin ripulia tai ummetusta.

FODMAP-ruokavalio kuitenkin auttaa oireisiin. Välttämällä näitä hitaasti sulavia hiilareita, suolesi voi paremmin ja IBS-vaivat vähenevät.

Mitkä ruoat aiheuttavat ongelmia?

FODMAP-hiilihydraatteja on ihan ”tavallisissa” ruokatarvikkeissa. Ksylitolia, sorbitolia, maltitolia ja muita sokerialkoholjea on runsaasti muun muassa purukumissa, pastilleissa ja kivellisissä hedelmissä kuten luumussa.

Vastaavasti vehnä, ruis, ohra, pavut, sipulit, sienet ja monet kaalikasvit sisältävät frukto-oligosakkaridia tai galakto-oligosakkaridia. Myös fruktoosia runsaasti sisältävät päärynä, omena, hunaja ja mango ovat vältettävien tuotteiden listalla.

Kuten jo tästä huomaat, tippuu sallittujen ruokien listalta todella runsaasti hyvänä pidettyjä ruoka-aineita. FODMAP-ruokavalio ei missään nimessä olekaan kaikkein helpoin aloittaa. Siksi sitä kannattaa harkita vasta, jos IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymän oireet ovat selvät ja jatkuvat. Pieni vatsan kiemurteli silloin tällöin ei vielä tarkoita mitään, sillä kaikilla meillä on joskus pönttö sekaisin.

Sallittuja ruokia ovat muun muassa kaikki lihat ja kalat sekä peruna, riisi ja banaanit. Lisäksi salaattia voi yleensä syödä huoletta.

Mitä välttää ja mitä syödä?

Lainasin alta löytyvän loistavan ruoka-aineiden listan Vatsan vapaapäivä -blogista.

Vältä näitä

KASVIKSET
kaikki sipulit (myös jauheena)
valkosipuli
artisokka
maa-artisokka
parsa
purjo
okra
sokeriherne
punasikuri
pavut (paitsi vihreät pavut)
punajuuri
ruusukaali, kukkakaali, keräkaali
fenkoli
soijatuotteet, paitsi tofu, miso ja natto
avokado
sienet
valmiit tomaattikastikkeet ja tomaattimurska
paprika aiheuttaa joillekin oireita
munakoiso aiheuttaa joillekin oireita

HEDELMÄT JA MARJAT
omena
aprikoosi
viinirypäleet
mango
nektariini
persikka
päärynä
persimoni
luumu
vesimeloni
kirsikka
taateli
viikuna
litsi eli kiinanluumu
boysenmarja
kuivatut hedelmät
hedelmämehut

VILJAT
vehnä
ruis
ohra

MUUT
laktoosi (vähälaktoosiset tuotteet ja hyla-tuotteet sopivat itselleni)
hunaja
sienet
useimmat pähkinät, esim. pistaasipähkinät, hasselpähkinät ja maapähkinät
tuotteet, jotka makeutettu fruktoosilla tai sorbitolilla (esim, jäätelö, karamellit, murot)
makeat viinit (kuivat viinit -varoen)
olut
sherry
portviini
hiilihapolliset juomat

Korvaa näillä

peruna
riisi
kvinoa
kaura
speltti
hirssi
durra
tattari
gluteenittomat tuotteet
riisipohjaiset tuotteet (riisijauho, riisinuudelit, riisikakut jne.)
maissipohjaiset tuotteet (maissijauho, maissihiutaleet eli Corn Flakes)
tofu, miso, natto
nauris
lanttu
idut
bambunversot
paksoi
porkkana
tomaatti
kirsikkatomaatti
kurkku
endiivi
inkivääri
vihreät pavut (sopivat useimmille, eivät kaikille)
parsakaali (sopii useimmille, ei kaikille)
lehtikaali (sopii useimmille, ei kaikille)
vihersalaatti
oliivit
palsternakka
suolakurkku
merilevä
pinaatti
mangoldi
kesäkurpitsa
kurpitsa
yrtit
sitrushedelmät
banaani (kypsä)
cantaloupemeloni
kiwi
papaija
passionhedelmä
mansikka
mustikka
vadelma
raparperi
karpalo
aurinkokuivatut tomaatit
etikat
laktoositon voi/margariini
oliiviöljy, sesamöljy, rypsiöljy, kurpitsansiemenöljy
jogurtti ja rahkat (laktoositon)
kovat juustot
liha
kala ja merenelävät
kananmunat

Huomionarvoista

Muista, jos tämä IBS / FODMAP -ruokavalio auttaa sinua pääsemään eroon vatsakivuista, voit jo muutaman viikon tai kuukauden päästä lähteä yksi kerrallaan lisäämään vanhoja ruoka-aineita takaisin ruokavalioosi ja seurata mitkä niistä sopivat itsellesi ja mitkä eivät.

Lisäksi kannattaa huomata, että vahva laihtuminen, jatkuva ripuli ja verinen uloste ovat ehdottomasti oireita, jotka kannattaa tarkitusttaa lääkärilläsi.

Kategoriat

Mass.fi Tarjoukset