16+1 parasta laihdutusvinkkiä
23 kesä

16+1 parasta laihdutusvinkkiä

Vinkit

Jokainen meistä on kuullut mitä eriskummallisimpia laihdutusvinkkejä. ”Juo kananmunia aamuisin”, ”syö vihannekset ennen lihaa”, ”juokse käsilläsi mäkivetoja nahkahaalareissa” ja sitä rataa. Mutta mitkä vinkit ovat parhaita?

Me päätimme listata 16+1 parasta laihdutusvinkkiä yhteen artikkeliin, jotta sinä voit lopettaa turhan nettisurffailun ja keskittyä olennaiseen – laihtumiseen.

1. Juo riittävästi vettä

Tiesitkö, että usein näläntunne onkin itse asiassa janoa. Moderni ihminen ei osaa tulkita näiden kahden tunteen eroa ja päätyy syömään kaloreita, kun oikeasti hänen kroppansa tarvitsee lisää vettä.

Muista siis juoda riittävästi vettä. Lisäksi aloittamalla kaikki ateriasi lasillisella vettä, syöt tutkitusti vähemmän kaloreita, kun tunnet olosi täydeksi nopeammin.

Hyvien yöunien kannalta on kuitenkin suositeltavaa välttää juomista viimeisten kahden hereilläolotunnin aikana.

2. Älä unohda aamupalaa

Aamiainen on päivän tärkein ateria. Tosin viime aikoina on tehty useita tutkimuksia, joiden mukaan aamupala ei ole pakollinen osa terveellistä ja laihduttavaa ruokavaliota.

Me kuitenkin suosittelemme, että syöt riittävän suuren aamupalan. Aamulla syöminen usein pitää sinut pitkään kylläisenä ja vähentää illalla syötyjen kalorien määrää.

Hyviä vaihtoehtoja ovat muun muassa proteiinipitoiset (sokerittomat) rahkat, kunnon kuitupitoinen puuro, kananmunat ja kevyet lihat. Toki mukaan voi ujuttaa vähän vihanneksia ja pienen määrän hedelmiä tai marjoja.

3. Älä palkitse itseäsi ruoalla

Treenin päälle ei kannata vetää muffinsia tai suklaapatukkaa – vaan proteiinipitoinen palautusjuoma. Aivan liian moni suhtautuu ruokaan tunteella ja palkitsee itseään pienillä herkuilla.

Opettele tästä tavasta eroon palkitsemalla itseäsi muilla tavoilla. Kylpyhetki, kunnon sauna, rentouminen TV:n ääressä tai paheellinen juorulehtien lukeminen ovat paljon parempia keinoja.

4. Karsi sokerit pois

Sokeri on ruokavalioiden suurin syöpä. Se on paljon pahempi aine kuin kovat rasvat tai suola. Karsi siis ruokavaliosta kaikki turha sokeri pois (tai kaikki – koska se kaikki on turhaa)…

Pahimpia ovat sokeripitoiset juomat kuten limonadit ja mehut sekä kahviin ja teehen lisätty sokeri. Toinen iso ongelma ovat perinteisiin tuotteisiin lisätty sokeri. Esimerkiksi tavallisessa jugurtissa on aivan järjetön määrä sokeria.

Lue siis tuotepaketista ravintosisältö ja osta tuotteita, joissa sokeria ei ole.

5. Kokkaa itse

Vältä valmisruokia ja eineksiä. Kun teet ruoat itse, tiedät tarkemmin mitä ne sisältävät – ja sisältö on varmasti terveellisempää. Hiilarit ovat paremmassa muodossa, samoin rasvat. Piilokaloreita ei tule.

6. Älä shoppaile nälkäisenä – tai ilman ostoslistaa

Vanha sanonta pitää paikkansa. Kauppaan ei kannata mennä, jos kärsii hirveistä himoista. Kun maha on täynnä, tulee tehtyä terveellisempiä päätöksiä ja pienet pahat herkut jäävät varmemmin hyllyyn.

Toinen oiva tapa on tehdä tarkka ostoslista etukäteen. Kun kädessä on lista, ei siitä tule poikettua niin helposti.

7. Käy salilla

Tämä laihdutusvinkki unohtuu aivan liian monelta. Tutkimukset osoittavat, että aerobinen treeni toimii rasvanpolttoon aluksi hyvin, mutta sen vaikutus loppuu nopeaan. Salitreeni – eli painojen kanssa harjoittelu – vastaavasti ei menetä tehoaan.

Tehokas salitreeni, joka on pääasiassa anaerobista suorittamista, kohottaa aineenvaihduntaasi myös seuraavaksi 24 tunniksi harjoittelun jälkeen. Rasvanpoltto ei siis lopu, kun lähdet salilta kotiin. Lisäksi isommat lihakset polttavat enemmän kaloreita myös levossa. Perusaineenvaihduntasi siis kiihtyy.

Ja naiset – ei, teistä ei tule lihaskimppuja salitreenillä. Kyykyt, maastavedot, penkit ja leuat kiinteyttävät ja antavat teille juuri sen seksikkään lookin jota halajatte – salitreeni ei tee teistä automaattisesti Iris Kylen näköisiä mörköjä (anteeksi Iris).

8. Nuku enemmän

Univajeella ja lihavuudella on yhteys. Jos nukut huonosti, hormonitoimintasi voi häiriintyä. Kärsit enemmän sairauksista, immuniteettisi heikentyy, kortisolia erittyy enemmän ja painoa alkaa kertyä.

Nuku siis 7-9 tuntia joka ikinen yö. Jos nukut jatkuvasti tätä vähemmän, mieti nukkumistapojasi uudestaan.

9. Syö enemmän proteiinia

Tämä laihdutusvinkki koskee aivan kaikkia miehiä ja naisia ikään ja liikuntatottumuksiin katsomatta. Suuri osa suomalaisista syö liian vähän proteiinia. Proteiini on lihasten rakennusaine ja se pitää olosi pidempään täytenä kuin hiilarit ja rasva.

10. Pidä kirjaa syömisistäsi

Kirjoita syömisesi ylös joko paperille tai yhteen Internetin tuhansista ruokapäiväkirjoista. Näin saat paljon paremman kuvan ruokailutottumuksistasi ja ruokamääristäsi. Todella moni nimittäin syö oikeasti enemmän kuin luulee syövänsä.

Emmekä me painosta sinua käyttämään ruokapäiväkirjaa koko loppuelämääsi – mutta ainakin aluksi, jotta ymmärrät miten syöt.

11. Käytä mausteita

Ne ovat terveellisiä. Lisäksi mausteiset ruoat vievät nälän paremmin. Osa mausteista myös tukee rasvanpolttoa ja lisää hyvänolontunnetta.

12. Syö vihanneksia joka aterialla

Vihannekset täyttävät, sisältävät vähän kaloreita ja paljon mineraaleja ja vitamiineja. Lisäksi vihanniksissa on runsaasti kuitua ja vettä, joten ne pitävät olosi täytenä.

13. Käytä pienempää lautasta

Jos annoskoko on aina ollut sinulle ongelma, vaihda pienempään lautaseen. Näin opit helposti pienempien annoskokojen käytön ja samalla tiputat päivittäistä kalorien saantiasi merkittävästi.

14. Vähennä alkoholin käyttöä

Alkoholi sisältää kaloreita, vaikuttaa hormonitoimintaasi ja heikentää unen laatua. Kaikki nämä ovat huonoja ominaisuuksia, kun yrität laihtua.

Jos haluat oikeasti hifistellä, poista alkoholi ruokavaliostasi kokonaan. Meille muille riittää, että lopetamme tissuttelun ja nautimme yhden saunaoluen vain silloin tällöin (esim. kerran kahteen viikkoon).

15. Liiku enemmän

Painojen kanssa treenaaminen on ehdottomasti ykkösjuttu – mutta aerobisella harjoittelulla voit lisätä rasvanpolttoa. Henkilökohtaisesti suosittelemme aluksi lisäämään hyötyliikuntaa: käytä rappusia, kävele kauppaan, pyöräile töihin ja niin edelleen.

Lisäksi laihtumisen kannalta lähes kaikki muukin kalorien palaminen on positiivista. Käveleminen, pyöräily, joukkuelajit, ryhmäliikunnat, uinti. Kaikki hyviä vaihtoehtoja. Lenkkeilyä ei sovi sulkea kokonaan pois listalta, mutta pitkät rasittavat aerobiset lenkit eivät ole pitkällä aikavälillä tehokkain ja terveellisin vaihtoehto.

16. Hanki vertaistukea

Kerro kaverille laihdutuksesta. Puhu asiasta puolisosi kanssa ja innosta hänetkin mukaan dieetille. Kun muutkin ihmiset tietävät tavoitteistasi ja painonpudotuksesta, on sinun vaikeampi lipsua valitsemaltasi tieltä. Samalla saat apua niin liikuntaan kuin terveellisen ruokavalion ylläpitämiseen.

Samalla voit jakaa nämä laihdutusvinkit myös kaverillesi.

+1 Karsi ensin hiilareista

Ihmiskeho tarvitsee sekä proteiinia että rasvaa toimiakseen. Se ei kuitenkaan tarvitse hiilihydraatteja selvitäkseen. Suurimmalle osalle suomalaisista helpoin, tehokkain ja terveellisin tapa laihduttaa on karsia syötyjen hiilareiden määrää. Ja tämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan se yksi suuri paras laihdutusvinkki.

Syö siis runsaasti proteiinia ja terveellisiä rasvoja. Vähennä hiilihydraattien määrää. Kyllä, tämä tarkoittaa myös leipää, pastaa, perunaa ja riisiä.

Kategoriat

Mass.fi Tarjoukset