Naisten 5 yleisintä laihdutusvirhettä
22 kesä

Naisten 5 yleisintä laihdutusvirhettä

Vinkit

Sekä miehet että naiset tekevät virheitä. Se on ihan normaalia – myös laihdutuksessa. Yleensä miesten ja naisten tekemät laihdutusvirheet kuitenkin eroavat hieman toisistaan.

Tässä artikkelissa päätimme pureutua etenkin naisten tekemiin virheisiin. Vaikka kielenkäyttömme on välillä suorasanaista, ei siitä kannata loukkaantua. TOUGH LOVE!

Epärealistiset odotukset

Yksi isoista ongelmista on väärien esikuvien valitseminen. Jos vaaka näyttää aamulla 100 kiloa, ei kannata uskotella itselleen, että näyttää parin kuukauden päästä Jessica Albalta tai Candice Swanepoelilta. Jos olet joskus katsonut Suurin Pudottaja TV-sarjaa, voit ikävä kyllä ajatella, että painosi tippuu 5 kiloa joka ikinen viikko.

Se ei ole realistista. Vanhan opin mukaan rasvaa voi polttaa noin puoli kiloa viikossa. Luonnollisesti laihdutuksen alussa myös nesteet lähtevät liikkeelle ja paino voi hyvin pudota nopeamminkin.

Aseta itsellesi realistiset tavoitteet, niin voit ne myös saavuttaa.

”Dieettiruokien” syönti

Kevyttuotteet eivät aina ole oikea valinta. Ja rasvattomat tuotteet eivät varmasti ole oikea valinta. Eivätkä erilliset ”dieettiateriat” tai ”dieettituotteet” ole oikea valinta koko päivän ruokavalioksi.

Karsi herkut, karsi sokerit, karsi turhat hiilarit – mutta syö oikeaa ruokaa. Kun valmistat itse ruokasi, voit helposti syödä sen perinteisen salaatin ja kanan ohella syödä myös possua, nautaa, perunoita, juustoja ja jopa tummaa suklaata silloin tällöin.

Unohda dieettikikat ja kevyttuotteet. Syö ruokaa.

Itsensä palkitseminen treenin jälkeen

Ei, salitreeni ei kulutu 1000 kilokaloria. Ei, lenkkisi ei polttanut koko suklaalevyn kaloreita. Lopeta itsesi jatkuva palkitseminen ja anna tulosten palkita sinut myöhemmin.

Et ikinä pysty korvaamaan syömiesi herkkujen kaloreita liikunnalla. Joten jätä herkut pois ja jälleen: syö ruokaa, kun sitä tarvitset. Elämäsi on paljon vapaampaa, kun pääset eroon siitä tunnesiteestä, joka sinulla on ruokaa kohtaan.

Alkoholin aliarvioiminen

Muistatko sen lasin viiniä, jonka nautit ruokasi kanssa? Laskit varmasti, että se sisälsi noin 100-150 kilokaloria. Väärin! Se olisi sisältänyt sen noin 150 kilokaloria, jos olisit juonut tavallisen 12 sentin lasillisen… Mutta jos oikeasti ensi kerralla mittaat lasisi sisällön, todennäköisesti huomaat juovasi selvästi enemmän – jopa 20-30 senttiä kerrallaan.

Näin 150 kaloria muuttuukin 300 kaloriksi – joka toisen lasin jälkeen onkin jo 600 kaloria. Kun alkoholi lisäksi lisää useimmilla meistä ruokahaluja, päädyt vielä syömään enemmän kuin alun perin oli tarkoitus.

Lopulta kaikki se viini hölskyykin jo lanteillasi. Ja vaikka kaikki sitä eivät myönnäkään, on tämä erittäin yleinen virhe naisilla.

Järjetön vatsalihasten treenaaminen

Aivan liian usein salilla näkee naisia, jotka eivät tee mitään muuta kuin vatsalihaksia. Eivät ne palat sieltä tule yhtään sen paremmin näkyviin, vaikka tekisit 1000 vatsaa päivässä. Kaikki se läski ja neste siinä päällä nimittäin peittää lihaksesi.

Tottakai lihakset kehittyvät, kun niitä treenataan oikein (ja niille annetaan rakennuspalikoita ja lepoa). Päästä irti tuosta sairaasta vatsalihasajattelusta. Tee kunnon salitreeni painoilla, syö terveellisemmin ja laihdu. Ne masulihakset tulevat pintaan pikkuhiljaa, kun rasvat katoavat.

Kun vältät nämä laihdutusvirheet, olet jo voiton puolella. Kannattaa myös lukea artikkelimme fitness-ruokavaliosta, jota on helppo noudattaa.

Kategoriat

Mass.fi Tarjoukset