Lentoemännän dieetti: 4 päivän dieetti – ohjeet & kokemuksia
07 tammi

Lentoemännän dieetti: 4 päivän dieetti – ohjeet & kokemuksia

Ruokavaliot

Lentoemännän dieetti eli niin sanottu 4 päivän dieetti on huhujen mukaan syntynyt Yhdysvalloissa sellaiseen vanhaan aikaan, kun lentoemännillä oli vielä tarkat painovaatimukset. Onneksi mitään tarkkaa kilorajaa ei taida useimmilla lentoyhtiöillä enää olla, sillä muuten me emme taitaisi päästä enää edes lentokoneeseen sisällä.

Oli miten oli, lentoemäntädieetti kestää neljä päivää ja sen teho perustuu pääosin nesteiden poistamiseen. Neljässä päivässä ihminen ei nimittäin paljoa rasvaa polta, söipä hän aivan mitä tahansa. Dieetissä on paljon greippiä, kahvia / teetä, ananasta ja selleriä, jotka kaikki poistavat nesteitä. Lisäksi hiilihydraatteja on todella niukasti, joten neste ei pääse kertymään uudestaan.

Ohjeet

Aamiainen:: ½ greippi, kuppi teetä tai kahvia ilman maitoa ja sokeria. Aamupala pysyy joka päivä samanlaisena.

1. päivä

Lounas: Kokoliha- tai jauhelihapihvi paahdettuna tai paistettuna (ei lisättyä rasvaa). Vihreää salaattia ja tomaatti. Jos liha ei maistu, voit pihvin sijaan nauttia myös 200g tonnikalaa tai keitettyä kalaa.

Päivällinen: 2 keitettyä kananmunaa, ½ greippi, 170g vihreitä papuja.

2. päivä

Lounas: Yksi lampaankyljys tai 200g broileria, salaattia ja 1½ dl tomaattimehua.

Päivällinen: Kesäkurpitsaa tai kukkakaalia (tuore tai höyrytetty). Vihreitä papuja noin 170g. Jälkiruoaksi ananasta omassa liemessään tai sokeroimatonta omenasosetta (vain pienehkö annos).

3. päivä

Lounas: Grillattu jauhelihapihvi (n. 100-125g), varsiselleriä, salaattia ja yksi omena.

Päivällinen: ½ grillattu broileri, tomaatti, 1½ dl sokeroimatonta ananasmehua.

4. päivä

Lounas: 2 keitettyä kananmunaa, vihreitä papuja ja 1½ dl tomaattimehua.

Päivällinen: Noin 200g kokolihapihvi (ei lisättyä rasvaa), tomaattia, salaattia ja 1½ dl sokeroimatonta ananasmehua.

Muista lisäksi

  • Juo runsaasti vettä koko dieetin ajan. Voit lisätä ruokiin pippuria tai yrttejä, mutta ei suolaa.
  • Jos kärsit allergiista voit tarvittaessa korvata lihan broilerilla. Vastaavasti tomaatin voi korvata paprikalla tai keskikokoisella porkkanalla. Jos olet allerginen greipille, käytä omenaa. Jos olet allerginen omenalle, käytä greippiä.
  • Ensimmäisen päivän (ja joidenkin ohjeiden mukaan myös neljännen päivän) liha-annoksen kokoa ei ole rajoitettu eli sitä voi syödä kylläisyyteen asti.
  • Poista lihasta näkyvä rasva ennen valmistusta.
  • Kahvia ja teetä voit juoda niin paljon kuin haluat milloin haluat.
  • Halutessasi voit juoda 2 pientä (0,5l) pulloa sokeroimatonta virvoitusjuomaa päivässä.
  • Salaatin ja joidenkin muiden ruokien määrää ei ole rajoitettu, syö niitä kylläisyyteen asti, mutta älä hulluttele.
  • Älä jatka lentoemännän dieettiä yli 4 päivän rajan.

Kokemuksia?

Internetin keskusteluista voit lukea runsaasti erilaisia kokemuksia lentoemännän dieetistä. Keskustelu käy kovana ja moni näyttäisi saaneen nopeita tuloksia. Forumeiden kommenttien perusteella on kuitenkin selvää, että tulokset eivät näytä pysyvän. Paino putoaa kyllä helposti 2-5 kiloa, mutta jos palaat 4 päivän dieetin jälkeen takaisin normaaliin ruokavalioosi, tulevat kaikki – tai ainakin lähes kaikki – kilot takaisin nopeasti.

Mihin se sitten sopii?

Jos siis mietit, kannattaako lentoemännän dieettiä kokeilla, niin kokemuksien perusteella todettakoon, että se sopii vain turvotuksen ja nesteiden nopeaan poistamiseen. Jos sinun pitää siis esimerkiksi neljän (tai viiden tahi kuuden) päivän päästä näyttää upealta häissä, joulujuhlassa, valokuvauksessa tai johonkin muuhun tarkoitukseen, voi lentoemännän dieetillä päästä helposti 2-5 kilon pöhöstä eroon.

Toinen hyvä käyttötarkoitus on kesäkilojen tai joulukilojen nopea sulatus. Pääset nopeasti ylimääräisistä nesteistä eroon ja olo tuntuu kevyemmältä nopeasti.

Entäs kasvissyöjälle?

Kuten huomaat, on alkuperäisessä ruokavaliossa mukana jonkin verran lihaa. Periaatteessa kasvissyöjä voi korvata lihat kananmunilla, raejuustolla ja tofulla. Tofu toki sisältää hieman hiilihydraattia, joten sen kanssa pitää olla varovainen.

Muuta?

Saatat netissä törmätä joihinkin ”uudistettuihin” versioihin lentoemännä dieetistä, jotka saattavat sallia sinulle esimerkiksi viipaleen karppausleipää silloin tällöin. Voit toki kokeilla niitäkin versioita dieetistä, mutta itse ajattelemme, että neljä päivää on niin lyhyt aika, että sen pärjää ilman leipääkin (moni pärjää vuosikausia).

Myös Iltalehti kirjoitti aiheesta muutama vuosi sitten.

Kategoriat

Mass.fi Tarjoukset