Maksimilaskuri – sarjapainolaskuri – 1 RM laskuri suomeksi

Maksimilaskuri – sarjapainolaskuri – 1 RM laskuri suomeksi

Mietitkö, paljonko oma maksimisi on? Kyykyssä? Penkissä? Maastavedossa? Pystypunnerruksessa? Rinnallevedossa? 1RM-laskuri auttaa!

Liikkeitä on miljoonia erilaisia, mutta Wendler 1 RM Calculator toimii! Tämä laskin auttaa sinua löytämään 1RM eli yhden toiston maksimisissa missä tahansa liikkeessä.

Tiedätkö kuka on Jim Wendler? Jim Wendler toimi pitkään Kentuckyn yliopiston voima- ja kuntovalmentajana. Hän pelasi itse amerikkalaista jalkapalloa mm. Arizonan yliopistossa. Hän on itse ottanut mm. yli 450 kilon kyykyn, yli 300 kilon penkin ja jä yli 315 kilon maastavedon. Sekä tehnyt yli 1070 kg yhteistuloksen 120+ kiloisten luokassa. Jim Wendler tunnetaan lisäksi useista T-nation.com -artikkeleistaan ja 5/3/1 -treeniogjelmastaan. Itse 5/3/1 -ohjelmaa kokeilleena voimme todeta, että se toimii. Ja todella hyvin!

Yksinkertainen laskuri auttaa sinua löytämään 1 RM maksimisi. Ikävä kyllä laskuri toimii tällä hetkellä vain englanniksi, mutta hei, sen käyttö on silti helppoa. Sinun tarvitsee täyttää vain kaksi yksinkertaista kenttää.

  • Weight Lifted = Paljonko sinulla oli painoa tangossa (kg eli kiloina käy hyvin).
  • Reps = Tehtyjen toistojen määrä.

Jos siis esimerkiksi teit 90 kilon painolla 9 toistoa penkkipunnerruksessa, merkkaat laskuriin 90 ja 9. Tämän jälkeen klikkaat ”Submit” ja laskuri antaa sinulle tulokseksi laskennallisen maksimisi kyseiseen liikkeeseen.

Riippumatta liikkeestä (takakyykky, etukyykky, maastaveto, rinnalleveto, pystypunnerrus, penkki, jne), kaava laskurin taustalla pysyy aina samana. Maksimilaskuri perustuu Wendlerin ja hänen valmennettaviensa kokemuksiin ja he uskovat, että yksinkertaisella maksimilaskurilla voidaan arvioida minkä tahansa liikkeen 1RM-maksimi riittävän tarkkaan.

Tietysti on selvää, että jokaisella meistä sekä maksimivoima että sarjakestävyys vaihtelevat. Siksi yksi matemaattinen kaava ei riitä kattamaan ihan kaikkien tuloksia. Jim Wendler -laskuri pääsee lähelle monella meistä, mutta toki omat kokemuksesi voivat erota laskurin antamista arvoista suuntaan tai toiseen.

Esimerkki: tavallisesti 4RM eli paino, jolla saat 4 toistoa tehtyä, on noin 90-prosenttia maksimistasi. Ja Wendlerin laskuri tukee tätä suhteellisen tarkkaan.