Miksi paino ei putoa? 7 mahdollista syytä

Miksi paino ei putoa? 7 mahdollista syytä

Oletko treenannut kovaa, syönyt terveellisesti ja nukkunut hyvin – mutta silti paino ei tunnu tippuvan? Erittäin turhauttavaa, tiedän. Onneksi, voit tehdä vielä paljon positiivisia muutoksia päästäksesi takaisin oikeille raiteille. Tässä artikkelissa esittelemme muutamia asioita, jotka vaikuttavat painon putoamiseen yllättävän paljon!

1. Ruokavaliosi ja treeniohjelmasi eivät sovi sinulle

Kyllä, me olemme erilaisia. Bull Mentulan, minun ja Teemu Packalenin dieetit ovat varsin erilaiset. (Eikä vain siksi, että minä syön päin persettä.) Netissä puhutaan paljon erilaisista dieeteistä ja aika ajoin esiin nousee uusia ”hypetettyjä” ruokavalioita, jotka ”toimivat kaikille”. Ikävä kyllä homma ei aina mene näin. Kaikkien kroppa ei reagoi paleo-dieettiin yhtä hyvin. Toisille hiilarit sopivat paremmin. Jotkut eivät vain yksinkertaisesti sopeudu pätkäpaastoon. Ja niin edelleen.

Yksittäisen ”hype”-dieetin seuraamisen sijaan kokeile erilaisia juttuja ja löydä se juuri sinulle sopiva ruokavalio.

2. Pidät treenaamista tärkeämpänä kuin syömistä

Moni kyllä tietää tämän, mutta todetaan se uudestaan: ruokailu on noin 80 % tuloksista – treeni 20 %. Moni kuitenkin luulee, että tulokset tulevat juuri toisinpäin – panostamalla treeniin, joskus jopa ruokavalion kustannuksella.

Ruokavalio on kuitenkin kaiken A ja O. Ensinnäkin, ilman riittävää ja sinulle sopivaa polttoainetta, et saa treenistäsi kaikkea irti. Toisekseen, et ikinä saa poltettua treenillä tarpeeksi kaloreita pudottaaksesi painoa tehokkaasti.

Jos luulet, että ruokavalio on ongelmasi, aloita ruokapäiväkirja. Kirjoita ylös kaikki mitä syöt ja seuraa tarkasti kalorien saantiasi. Huomaat nopeasti, että paino ei putoa, koska syöt liikaa.

3. Keskityt pelkkään kuntosalitreeniin

Okei, me olemme tällä sivustolla isoja kuntosaliharjoittelun puolestapuhujia. Joskus tehokas painonpudotus kuitenkin vaatii myös treeniä kuntosalin ulkopuolella. Älä missään nimessä lopeta salilla käyntiä. Mutta tee parempia valintoja arkenakin: kävele tai pyöräile töihin, valitse portaat hissin sijaan, käytä 30 minuuttia päivässä lastesi tai lemmikkiesi kanssa leikkimiseen TV:n edessä istumisen sijaan… Mene kauppaan kävellen. Tai jos et tarvitse kaupasta mitään, käy 30 minuutin happihyppelyllä. Kun tämä kaikki lisätään salitreenin päälle, alkaa painokin pikkuhiljaa pudota. Aktiivisuus palkitaan aina!

4. Painosi putoaa, mutta hitaasti

Monella laihduttajalla paino putoaa kyllä, mutta sen verran hitaasti, että he menettävät uskonsa ja lopettavat ruokavalion noudattamisen aivan liian aikaisin. Kannattaa muistaa, että dieetin alussa paino voi helposti pudota viikossa 2-4 kiloakin. Tai joillakin jopa enemmän, kun nesteet lähtevät liikkeelle. Painonpudotus kuitenkin hidastuu pikkuhiljaa. Viikolla 10 paino ei varmasti putoa enää yhtä nopeasti kuin viikoilla 1 ja 2. Painon pudottaminen vaatii aikaa ja vaivaa – hyviä hermoja – ja jatkuvaa panostamista. Jos siis sinulla on viikko tai kaksi, jolloin painosi ei putoa, älä masennu. Jatka ruokavalion noudattamista. Jos painosi ei putoa 3-4 viikon aikana ollenkaan, pitää ruokavaliota tai treeniohjelmaa muokata.

5. Tarvitset enemmän unta

Kyllä, monella (etenkin pidempään) laihduttaneella unen määrä tulee vastaan. Me tarvitsemme 7-8 tuntia LAADUKASTA unta joka ikinen yö. Jos nukut alle tämän, on aika toimia. Pohdi miksi nukut vähemmän tai miksi et saa riittävästi laadukasta unta. Onko päivärytmissäsi parantamisen varaa? Syötkö iltaisin jotakin sopimatonta? Pidätkö itsesi iltaisin liian kiireisenä? Voisitko aamuisin nukkua pidempään? Stressaatko? Uni on paljon tärkeämpää kuin uskotkaan.

6. Henkinen hyvinvointisi ei ole kunnossa

Henkinen (psykologinen) hyvinvointi vaikuttaa painoon vahvasti. Stressi, hormonimuutokset, masennus ja monet muut negatiivisest tekijät nostavat painoa helposti. Jos paino ei putoa, voi syy siis löytyä henkisestä hyvinvoinnistasi. Koska henkinen hyvinvointi ei ole aina yksinkertainen asia, suosittelemme käymään alan asiantuntijalla ja puhumaan terapeutille tai lääkärille asiasta. Alan ammattilaiset osaavat neuvoa sinulle miten pääset parempaan henkiseen tasapainoon. Ja tämän jälkeen painosi alkaa pudota kuin taikaiskusta.

7. Työ- ja asuinympäristösi tuhoaa painonpudotuksen

Joskus ympäristölläsi on suuria vaikutuksia painosi putoamiseen. Onko työpaikkasi lähellä vain yksi lounaspaikka ja se sattuu olemaan pizzeria tai burgeriravintola? Onko kotisi vieressä pikaruokala? Löytyykö lähikaupastasi hyviä terveellisiä vaihtoehtoja?

Moni ihminen uskoo, että se on aina oma syy, jos paino ei putoa. Mutta ympäristöllä on suuri vaikutus. Älä siis automaattisesti syytä itseäsi vaan mieti mitä ympärilläsi on ja tapahtuu. Voi olla, että sinun pitää yksinkertaisesti alkaa pakata lounas mukaasi tai kävellä kauemmas syömään lounasta. Tai vaihtoehtoisesti voit joutua pakottamaan itsesi tekemään lisää ruokaa kotona lähistön ravintoloissa vierailemisen sijaan.

Pienet muutokset voivat saada isoja asioita aikaiseksi. Jos mietit miksi paino ei putoa, voivat pienetkin uhraukset tuoda tuloksia.